Helsinki päätti jättimäisestä siltahankkeesta. – Miksi?
Helsingin kaupunginvaltuusto päätti äänin 63–6, että kantakaupungista Laajasaloon rakennettaisiin siltayhteys: Kruunusillat. Silloilla kulkisi vain raitiovaunuja, pyöräilijöitä ja kävelijöitä. Autoja niille ei päästettäisi.
Noin 10 kilometrin uusi raitiotieyhteys kulkisi keskustan, Hakaniemen, Nihdin, Korkeasaaren, Kruunuvuorenrannan ja Yliskylän välillä. Hankkeen näkyvimmät osat ovat kolme uutta siltaa, joista noin 1 200 metriä pitkä Kruunuvuorensilta olisi Suomen pisin. Rakennustyöt on määrä aloittaa vuonna 2018 ja liikennöinti silloilla vuonna 2025.
Rakentamiskustannuksiksi on tässä vaihessa arvioitu jo 259 miljoonaa euroa. Lisäksi tarvittavittavan raitiovaunukaluston ja varikon kustannukset olisivat yhteensä noin 100 miljoonaa euroa. Kustannusarvioilla on tapana jäädä huomattavasti alle todellisten kustannusten: edes neljännesmiljardi euroa tuskin riittää jättimäisen siltahankkeen kattamiseen.
Kruunusillat on todettu taloudellisesti kannattamattomaksi hankekeeksi. Taloudellisesti ja ekologisesti kestävämpiä vaihtoehtoja liikenneyhteyksien parantamiseksi kantakaupungin ja asukasmäärältään kasvavan Laajasalon välille olisi olemassa. Miksi kaupunginvaltuusto siitä huolimatta päätti erittäin kalliin jättihankkeen käynnistämisestä?
Petteri Hiienkoski
Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!
NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)
"Helsinki päätti jättimäisestä siltahankeesta. - Miksi?"
Vastauksena kysymykseenne: poliitikot ovat aina halunneet rakentaa itselleen muistomerkkejä veronmaksajien rahoilla. Siksi tässä valittiin se kallein ja komeimman näköinen vaihtoehto.
Kyllähän siinä ideaa sikäli on, että se lyhentää oleellisesti matkaa Laajasalon ym suunnalle.
Kaupungit nyt vaan ovat syöpäkasvaimia, jotka levittävät lonkeroitaan jopa monessa tasossa.
Mitenkähän silta muuten vaikuttaa laivaliikenteeseen?
Nykymuodin mukaan sillan hinta tulee nousemaan pilviin rakentamisen aikana?
Kuullostaa kovin viher-vasemmistolaiselta ratkaisulta...? - Joukkoliikenne, ei autoja.
#4
Miten siinä vihreyttä voi nähdä kun autot itään mennessään joutuvat kiertämään edelleen mantereen kautta.
Päästäisivät menemään kaikki autot, joissa on vähintään 3- 4 matkustajaa :-)
Talvisin sillalla on parhaimmillaan todella arktiset olosuhteet kun tuuli pääsee estoitta puhaltamaan yli koko Suomenlahden. Jäävät pyöräilijätkin vähiin?
"...Miksi kaupunginvaltuusto siitä huolimatta päätti erittäin kalliin jättihankkeen käynnistämisestä?"
Oletan, että ko. kuvitellun sillan takana keskustasta päin katsottuna asuu riittävän monta tai merkittävää ns. "silmää tekevää" vaikuttajaa.
Siinä syy päätökseen arkijärjellä ajateltuna.
Kuka nyt yleensäkään haluaa autolla Helsingin keskustaan edes lähiöstä ellei ole ihan pakko. Sinänsä johdonmukainen jatkumo Helsingin autot pois keskustasta politiikalle.
Se tässä vain mietityttää, että kuinka paljon me veronmaksajat muualla Suomessa saamme maksaa tästä viimeisimmästä Helsinkiläisestä hullutuksesta?
Kommentoi 13 kommenttia