*

Petteri Hiienkoski Elävänä vastavirtaan

Martti Luther ja Sodoman synti

  • Sodoman ja Gomorran hävitys (John Martin, 1852, Laing Art Gallery, Newcastle).
    Sodoman ja Gomorran hävitys (John Martin, 1852, Laing Art Gallery, Newcastle).
  • Sodoman ja Gomorran hävitys (Jules-Joseph-Augustin Laurens, n. 1890, Orleans, Musée Des Beaux-Arts).
    Sodoman ja Gomorran hävitys (Jules-Joseph-Augustin Laurens, n. 1890, Orleans, Musée Des Beaux-Arts).
  • Pako Sodomasta (Jean-Baptiste-Camille Corot, 1843).
    Pako Sodomasta (Jean-Baptiste-Camille Corot, 1843).
  • Lootin pako Sodomasta (Benjamin West, 1810, Detroit Institute of Arts).
    Lootin pako Sodomasta (Benjamin West, 1810, Detroit Institute of Arts).
  • Sodoman hävitys (Joseph Mallord William Turner, 1805, Courtesy of Tate Britain).
    Sodoman hävitys (Joseph Mallord William Turner, 1805, Courtesy of Tate Britain).
  • Loot pakonee tyttärineen palavasta Sodomasta (Johann Georg Trautmann, n. 1750, the collections of the granddukes of Baden, Karls
    Loot pakonee tyttärineen palavasta Sodomasta (Johann Georg Trautmann, n. 1750, the collections of the granddukes of Baden, Karls
  • Sodoman ja Gomorran hävitys (Pieter Segart, n. 1650).
    Sodoman ja Gomorran hävitys (Pieter Segart, n. 1650).
  • Loot ja hänen tyttärensä (Juan de la Corte, n. 1650).
    Loot ja hänen tyttärensä (Juan de la Corte, n. 1650).
  • Sodoman ja Gomorran hävitys (François de Nomé, n. 1620).
    Sodoman ja Gomorran hävitys (François de Nomé, n. 1620).
  • Loot ja hänen perheensä pakevat Sodomasta (Pieter Paul Rubens, 1613-1615, Ringling Museum of Art, Sarasota, Florida, USA).
    Loot ja hänen perheensä pakevat Sodomasta (Pieter Paul Rubens, 1613-1615, Ringling Museum of Art, Sarasota, Florida, USA).
  • Sodoman ja Gomorran tuho (Pieter Schoubroeck, n. 1600, Kunsthaus Lempertz, Cologne).
    Sodoman ja Gomorran tuho (Pieter Schoubroeck, n. 1600, Kunsthaus Lempertz, Cologne).
  • Maisema Sodoman ja Gomorran hävityksestä (Joachim Patinir, n.1520, Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, Netherlands).
    Maisema Sodoman ja Gomorran hävityksestä (Joachim Patinir, n.1520, Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, Netherlands).
  • Sodoma ja Gomorra  (Henri met de Bles, Bouvines n. 1510).
    Sodoma ja Gomorra (Henri met de Bles, Bouvines n. 1510).
  • Lootin perhe pakenee Sodomasta (Raffaello Sanzio da Urbino, 1514, Vatican Museums (fresco), Vatican).
    Lootin perhe pakenee Sodomasta (Raffaello Sanzio da Urbino, 1514, Vatican Museums (fresco), Vatican).
  • Loot ja hänen perheensä pakenevat Sodomasta (Albrecht Dürer, 1498, National Gallery of Art, Washington DC).
    Loot ja hänen perheensä pakenevat Sodomasta (Albrecht Dürer, 1498, National Gallery of Art, Washington DC).
  • Loot pakenee Sodomasta (M. Wolgemut, W. Pleydenwurff, 1493, Holzschnitt aus der Schedel'schen Weltchronik, Nuremberg Cronicle).
    Loot pakenee Sodomasta (M. Wolgemut, W. Pleydenwurff, 1493, Holzschnitt aus der Schedel'schen Weltchronik, Nuremberg Cronicle).

Uskonpuhdistajan mukaan homoseksuaalinen käyttäytyminen kuuluu Sodoman synteihin. Sodomialla on vanhastaan viitattu juuri siihen, myöhemmin myös eläimiin sekaantumiseen (zoofilia). Kristillisessä kirkossa sodomia luetaan niin sanotuksi taivaaseen asti huutavaksi synniksi (peccata clamantia) (1. Moos. 18:20-21):

Taivaaseen asti huutaa veren ääni ja sodomian synti, sorrettujen huuto ja työstä kuuluvan palkan pidättäminen. (Clamitat ad coelum vox sanguinis et Sodomorum, Vox oppressorum mercesque retenta laborum.)

Sodoman kaupunki ja sen seksuaalimoraali

Genesis-luennoissaan Martti Luther (1483–1546) kommentoi 1. Mooseksen kirjan 19. luvun kuvausta Sodoman kaupungin tapahtumista noin 4 000 vuotta sitten. Hän selittää Sodoman miesten halua harjoittaa seksiä hurskaan Lootin luona vierailevien miesten kanssa. Loot oli Abrahamin veljenpoika.

  • Kaupungin miehet, sodomalaiset – näin kertaamalla korostetaan rikoksen suuruutta – ovat niin kiihkeitä, etteivät vain laiminlyöneet kaikkia velvollisuuksiaan vieraita kohtaan, vaan eivät edes toisen talossa suoneet uupuneille levon hetkeäkään. Eikö tämäkin jo ole aikamoista sivistymättömyyttä ja raakamaista?
  • Mutta vielä pahempaa ja suorastaan sanoinkuvaamatonta on, että he vaativat heitä himoja tyydyttämään, eivätkä he olleet heppoisia rahvaan miehiä, palkollisia, orjia tai tulokkaita vaan eturivin kansalaisia, joiden tehtävänä oli suojella muita ja rangaista toisten tekemiä vastaavanlaisia häpeällisiä tekoja. (Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18–24 (1544) 2005, 77.)

Huolimatta siitä, että sodomalaisten homoseksuaaliseen käyttäytymiseen liittyi ilmeinen pahantahtoisuus, heidän toimintansa ei ollut syntiä ainostaan sen takia. Lutherin opettaa Raamatun perusteella, että homous itsessään on syntiä. Eikä syntiä ole ainoastaan homouden harjoittaminen vaan myös homoseksuaalinen himo, joka voi olla hurskaassa kristityssäkin.

  • Paavali sanoo, että teissä on lihan himoja (Room. 6:12). Jumalaton on kuuliainen lihan himoille, hurskas ei. [WA 630] Himoitseminen on syntiä, ja kristityllä on himoja, hänessä on epäuskoa ja epätoivoa, mutta hän pelastuu silti, koska hän ei päästä syntiä vallitsevaksi. (Luentoja Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä (1527) 2009, 67.)

Luther arvelee, että Sodoman kaupungissa vietettiin silloin juhlapäivää. Sodoman miehet olivat näet joukolla liikkeellä ja mahdollinen juhlahumu saattoi lisätä heidän homoseksuaalista kiihkoaan. Rikos Jumalan tahtoa ja luonnollista moraalilakia (luonnonoikeus) vastaan oli kollektiivinen, koko kaupunkia koskeva.

  • Mainitut olosuhteet saavat minut uskomaan, että silloin oli juhlapäivä ja kestejä oli vietetty kautta koko kaupungin, sillä koko kaupunki oli hulluna. Vaikka eivät kaikki tahtoneet rikoksen tekemistä, he olivat kaikki innoissaan ja nauttivat tästä kansalaisten vieraisiin kohdistuvasta vimmasta. Samassa asemassahan on se, joka on itse teossa, ja se, joka siihen suostuu.
  • Edelleen on noissa neljässä lauseessa [1. Moos. 19:4] kaikkein vahvinta lajia se sanonta, joka kuuluu: "sekä nuoret että vanhat". Se ikää tarkoittava hebrean sana naʿar, 'poika', jota käytetään, merkitsee tavallisesti orjaa tai palvelijaa; sitä käytetään 20-26-vuotiaista, jotka ikänsä puolesta ovat palvelukseen kykeneviä ja tuntevat jo ruumiilliset poltteet; nämä kaikki nyt liittyvät kansalaisten joukkoon: kuninkaaseen, neuvosmiehiin, neuvoston jäseniin ja ylhäisiin. Paikalla on vanhojakin, joissa lemmenhalut jo olivat kuolettuneet, tai jotka ainakin olisivat voineet hillitä toisten vimmaa harmaapäinä ja arvovaltaisina. Mutta käsittääksesi asian sitä selvemmin: koko kansa juoksi yhtenä miehenä paikalle kaupungin kaikilta kulmilta. Eivät tosin kaikki voineet olla mukana tätä rikosta suorittamassa, mutta heitä ilahdutti se, mitä tehtiin, ja he antoivat sille suostumuksensa. (Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18–24 (1544) 2005, 78.)

”Se oli yleinen tapa”

Kommentoidessaan Sodoman tapausta Luther kauhistelee Jumalan sanan hylkäämisen seurauksia. Paholainen ajaa ihmistä synnistä toiseen. Sodomalaiset eivät enää edes hävenneet syntiään.

  • Siltikin on kauheaa kokea ja nähdä, kuinka suuri on Saatanan mahti sen jälkeen, kun ihminen kerran on väistynyt jumalanpelon tieltä. Ei Saatana lakkaa ajamasta ihmistä synnistä toiseen. Tätä on hyödyllistä ajatella ja se kehottaa rukoukseen. Sehän panee meidät rakkaudella ajattelemaan taivaallisen Isämme huolenpitoa meistä, kun hän meitä kehottaa ja kutsuu takaisin tielle ikään kuin isällistä vitsaa käyttäen, mikä kyllä muuttuu suloiseksi, kun ajattelet, mitä omaan varaansa jätetyllä ja alttiisti syntiä suosivalla ihmisellä on tapana. (Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18-24. 1544, 79.)
  • Mooses korostaa suuresti tätä syntiä lisätessään törkeän huudon, joka on kaikkien terveiden ihmisten korvissa sietämätön: "Tuo tänne ne miehet ryhtyäksemme heihin." Tätä ei huuda yksi ja toinen vaan kaikki kaupunkilaiset, nuoremmat ja vanhemmat sekä viranomaisetkin. … Ei tämä siis ollut sellainen synti, että he olisivat halunneet sen jäävän salaan. On ilmiselvää, että se oli yleinen tapa eikä hävettänyt ketään. (Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18–24 (1544) 2005, 79–80.)
  • Kun nämä synnit muuttuvat julkisiksi, ihmiset tottuvat niihin ja puolustelevat niitä, niin etteivät ne pilaa mainetta vaan jopa naurattavatkin, kuten näemme meidän ylhäisömme ja kansalaistenkin kerskailevan haureudestaan, ja silloin ne ovatkin todella Sodoman syntejä. Näinhän Jesaja sanoo omasta kansastaan: "Syntinsä he tuovat julki niin kuin sodomalaiset, he eivät niitä salaa" (Jes. 3:9). Silloin kun nimittäin häveliäisyyttä ja kainoutta vielä on, ja häpeät syntiäsi peläten, että se tulisi julki, silloin synti on vielä vähäistä. Mutta kun ne, jotka iloitsevat pahanteosta, niin kuin Salomo sanoo, riemuitsevat häijyydestään, silloin ei ole enää muuta jäljellä kuin helvetin tuli. (Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18–24 (1544) 2005, 74.)
  • … Jos näihin vertaisit niitä, jotka tosin tekevät syntiä, mutta silti pitävät syntinsä salassa ja ovat häpeissään, väittäisit jälkimmäisten olevan siedettävämpiä synnintekijöitä, niin kuin saksalainen sananparsi sanoo Nimettömästä: "vaikka Nimetön tekee syntiä, hänen syntinsä on mahdollista sietää." Onhan hänellä pelkoa ja häpyä, jos kohta karkeaa ja orjanomaista, koska hän ei tahdo syntinsä tulevan julkisuuteen. Tällaisia eivät sodomalaiset olleet, sen tähden täytyi heidän suhteensa luopua kaikesta toivosta eikä jäänyt mitään sijaa parantumiselle. Jumalan oli pakko astua alas taivaasta rankaisemaan. (Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18–24 (1544) 2005, 79.)

Kun syntiä ei hävetä eikä tunnusteta synniksi, jäljelle ei jää toivoa eikä mahdollisuutta parantumiselle. Jää vain armoton tuomion odotus. Sanoohan Vapahtaja, etteivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat (Matt. 9:12). Vääristyneen suvaitsevaisuuskäsityksen omaksuneet nykyteologit, jotka kieltävät Sodoman synnin, ovat sen takia erityisen rakkaudettomia juuri homoseksuaaleja kohtaan eivätkä palvele Kristusta.

”Ei ole enää mitään sijaa parannukselle”

Valtaeliittiin samastuva media on katsonut asiakseen arvostella Venäjän ihmisoikeustilannetta. Syynä on ollut niin sanotun homopropagandan levittämistä siellä rajoittava laki, vaikka sen tarkoitus on suojella lapsia. Sillä myös estetään heidän valjastamisensa niin sanotun queer-propagandan välikappaleeksi, millaista tapahtuu länsimaissa, joissa lapsenoikeuksia loukataan yhä räikeämmin – myös Suomessa. Luther otti vakavasti varoituksen, joka uhkaa lasten viettelemisestä (Luuk. 17:2).

  • Mutta mikä tuomio siitä seuraa? "Parempi olisi", Kristus sanoo, "että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen." Hän tahtoo siten osoittaa, että viettelemisen synti rangaistaan sekä ajallisella kuolemalla että iankaikkisella kadotuksella. Nuorison läheisyydessä olisi siis oltava varov[ais]ia ja muistettava olla puhumatta ja tekemättä mitä muutoin saatetaan puhua ja tehdä. Pakanatkin ovat sanoneet että "nuorisoon on kiinnitettävä mitä suurinta huomiota". (Huonepostilla. Martti Lutherin kotisaarnoja. (1544) 1945, 788–789.)

Luther noudatti tämän takia varovaisuutta käsitellessään seksuaalimoraalin rappeutumista.

  • … Kaikki kunnia viattomille kuulijoille, enhän ole halukas tätä käsittelemään, mutta joka tapauksessa meidän on pidettävä varamme, etteivät moiset pahennusta herättävät puheet varomattomaan ja muutenkin syntiin taipuvaan ikäkauteen kuuluvia tempaisi mukaansa lankeemukseen. Siellä näet, missä tällä tavoin eletään ja opetetaan, sanoo vakavasti Seneca, ei ole enää mitään sijaa parannukselle. (Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18–24 (1544) 2005, 78–79.)

Oppineena miehenä Luther viittasi usein pakanallisiin filosofeihin. Seneca (n. 4 eKr.–65 jKr.) oli Jeesuksen aikainen roomalainen kirjailija ja filosofi, joka toimi Rooman keisari Neron (37–68 jKr.) opettajana ja neuvonantajana.

  • Kaiken tämän [1. Moos. 19:6-8] tarkoituksena on kuvata parantumatonta vimmaa ja syntiä, jolle ei mitään enää voi tehdä. Kunnon Loot yrittää kuitenkin terveellä opetuksella ja houkuttelevalla kehotuksella tyynnyttää kansalaistensa raivoa. Turhaa kaikki, yhä enemmän he kiihtyvät. … Tässä näet nyt sodomalaisten synnin suuruuden, jota ei millään keinoin voitu korjata. Jumalan sanaa he suorastaan halveksivat. (Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18–24 (1544) 2005, 80…81.)

Varoittava esimerkki

Kun sodomalaiset antoivat himoilleen vallan, Jumala löi heitä ensin hengellisellä sitten ruumiillisella sokeudella (1. Moos. 19:11) kunnes antoi sataa "tulta ja tulikiveä" heidän päälleen. Sodoman tuho (1. Moos. 19:24) tuskin olisi niin merkittävä, elleivät Kristus ja apostolit olisi viitanneet siihen noin 2 000 vuotta myöhemmin. Vapahtaja rinnasti ihmisten silloisen asenteen siihen mikä se on viimeisenä päivänä.

... samoin kuin kävi Lootin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat ja rakensivat, mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki, samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy. (Luuk. 17:28-30.)

Luther kuvailee ihmisten olevan Kristuksen kuvailemassa tilanteessa aikojen lopulla välinpitämättömiä ja piittaamattomia Jumalan sanasta.

  • Nämä sanat todellakin tarpeeksi asti osoittavat, kuinka suruttomia ihmiset silloin ovat, kuinka he niin syvälle uppoutuvat tämän ajallisen elämän murehtimiseen ja kuinka he eivät usko sen päivän olevan käsillä. (Kirkkopostilla. Ensimmäinen osa. (1543) 2009, 121.)

Apostoli Pietari kirjoittaa Jumalan asettaneen sodomalaisten tuhon "varoitukseksi niille, jotka vastedes jumalattomasti elävät" (2. Piet. 2:6). Apostoli Juudas vahvistaa kirjeessään saman asian ja viittaa "luonnottomilla lihanhimoilla" juuri homouden syntiin (vrt. Room. 1:26-27). 

...samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta. (Juud. 1:7.)

Huolimatta siitä, että homouden harjoittaminen on taivaaseen asti huutava synti, ei pidä unohtaa, että epäusko kuitenkin on kaikkein suurin synti (Joh. 16:9). Ilman uskoa ei näet kukaan voi kelvata Jumalalle (Hepr. 11:6). Kristityt saavat kiittää Jumalaa siitä, että heidän syntinsä ovat heille Kristuksen tähden anteeksi annetut (Room. 4:5-8).

Petteri Hiienkoski

PS. Maailmalla uutisoitiin lokakuussa 2015 siitä, että arkeologit olisivat löytäneet Sodoman kaupungin jäänteet Kuolleenmeren rannikolta eteläisestä Jordaniasta. Kuollutmeri – jota arabiaksi kutsutaan nimellä Bahru Luta eli "Lootin meri" – ei todellisuudessa ole meri, vaan suolajärvi.

 

Lähteet

Kirkkoraamattu. Vuoden 1933/1938 kirkolliskokouksen käyttöön ottama suomennos.

Martti Luther: Luentoja Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä. (Vorlesung über den 1. Johannisbrief. 1527. WA 20,599). Suom. Heikki Koskenniemi. Toim. Erkki Koskenniemi. Kustannus Oy Arkki. Keuruu 2009.

Martti Luther: Kirkkopostilla. Ensimmäinen osa. (Kirchenpostille ist die Zusammenfassung der Advents-, Weinachts- und der Fastenpostille. WA 10,1,2,1-208. 10,1,1,1-728. 17,2,5-246.) 1543. Suom. A. E. Koskenniemi. Kustannus Oy Arkki. Vaasa 2009.

Martti Luther: Huonepostilla. Martti Lutherin kotisaarnoja. (Valtaosaltaan Veit Dietrichin laitos v. 1544, mukana joitakin muita saarnoja. Hauspostille. (nach Veit Dietrich). WA 52,1-732.) Suom. Niilo E. Wainio. 6. painos. SLEY.  Turku 1945.

Martti Luther: Ensimmäisen Mooseksen kirjan selitys 18-24. Totuuden aarre IV. (In Primum Librum Mose Enarrationes. 1544. WA 43, 1-350). Suom. Heikki Koskenniemi. Suomen Luther-Säätiö. Hämeenlinna 2005.

Franz Pieper: Kristillinen Dogmatiikka. 1917-1924. Lyh. J.T. Müller, suom. Heikki Koskenniemi. 2. uud. SLEY-kirjat. 1995.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Käyttäjän tuomaspetri kuva
Tuomas Leppiaho

Mutta eivätkö sodomalaiset vaihtaneetkin luonnollisen lihansa himon heille luonnottomaan, siis enkeleihin? Ja eivätkö he tahtonetkin häpäistä ne enkelit, ja sitä kautta Jumalan itsensä, ryhtymällä heihin ja siis Herraan itseensä (1. Moos. 18:20-21)? Eikö tällöin Sodoman synti olisi pikemminkin heidän pilkkansa Jumalaa kohtaan, kuin homoseksuaalisuus tai miehen ryhtyminen mieheen? Tai heidän sydämiensä kovuus herranpelossa eläviä kohtaan?

Käyttäjän petterihiienkoski kuva
Petteri Hiienkoski

Edellisessä blogikirjoituksessani Luther opettaa Room. 1:n mukaisesti että luonnottomuus tarkoittaa homoseksuaalista yhteyttä.

Room. 1:26-27: "Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti."

Käyttäjän JarmoHalttu kuva
Jarmo Halttu

Petteri hyvä,

Tähän sinun ongelmaasi on varsin helppo ja yksinkertainen ratkaisu. Älä homostele tai mene miehen kanssa naimisiin. Lakkaa hyvä mies kiusaamasta itseäsi moisella asialla ellei se sinulle on jostain syystä hyvin läheinen kun ihan 2 kirjoitusta väsäsit?

Homofobia on toki ikävä asia sille joka siitä kärsii... Mutta Raamattua lukemalla se tuskin lähtee.

Käyttäjän petterihiienkoski kuva
Petteri Hiienkoski Vastaus kommenttiin #4

#4. Vai että homofobia-leimakirveelläkö asioista keskutellaankin... =) Mikäs pakko, Jarmo hyvä, on lukea raamattuaiheisia kirjoituksia, ellet niistä tykkää tai osaa keskustella.

Käyttäjän JarmoHalttu kuva
Jarmo Halttu Vastaus kommenttiin #6

Niinpä. Homoushan lienee Raamatun perimmäinen kysymys LOL. Ja eiköhän tätä asiaa olla ihan tarpeeksi täälläkin käsitelty.

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

Ja samanluvun viimeinen jae sanoo näin.
32. jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

"Luther arvelee, että Sodoman kaupungissa vietettiin silloin juhlapäivää. Sodoman miehet olivat näet joukolla liikkeellä ja mahdollinen juhlahumu saattoi lisätä heidän homoseksuaalista kiihkoaan."

Vertautuuko tämä Pride-tapahtumiin?

Käyttäjän petterihiienkoski kuva
Petteri Hiienkoski

Heh. Tuskinpa. Itse tekstissähän ei puhuta mitään juhlista. Se on Lutherin päätelmää, joka johtuu siitä että väki oli joukolla liikkeellä ja kiihottunut. Jälkimmäinen epäilemättä perustuu päihteiden vaikutukseen.

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

Evankeliumi Markuksen mukaan 10
1. Ja hän nousi sieltä ja tuli Juudean alueelle, kulkien Jordanin toista puolta. Ja taas kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja tapansa mukaan hän taas opetti heitä.
2. Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa, ja kiusaten häntä he kysyivät häneltä, oliko miehen lupa hyljätä vaimonsa.
3. Hän vastasi ja sanoi heille: "Mitä Mooses on teille säätänyt?"
4. He sanoivat: "Mooses salli kirjoittaa erokirjan ja hyljätä vaimon".
5. Niin Jeesus sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden hän kirjoitti teille tämän säädöksen.
6. Mutta luomakunnan alusta Jumala 'on luonut heidät mieheksi ja naiseksi.
7. Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa.
8. Ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.' Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha.
9. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Miksei Jumala enää näinä päivinä hävitä homouden pesiä tulella ja tulikivillä? Helsingissäkin homostellaan varmaan päivittäin, miksei herra puutu siihen?

Käyttäjän petterihiienkoski kuva
Petteri Hiienkoski

#16. Trollaako, Manu, vai kysytkö vakavissasi? Kannattaisko lukea molemmat kirjoitukseni jos vaikka vastauksen vois päätellä niistä.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Totta kai trollaan. Jotenkin tuntuu vain kohtuuttomalta joidenkin ihmisten harjoittama homojen syyllistäminen synnillisiksi. Enkö minä uskonnottomana heterona ole kuitenkin suurempi syntisäkki kuin uskova homoseksuaali? Luther oli aikansa lapsi, eikä mikään roolimalli meidän ajallemme.

Käyttäjän petterihiienkoski kuva
Petteri Hiienkoski Vastaus kommenttiin #19

Älähän sitten trollaa. Syntisäkkejähän ovat enemmän tai vähemmän kaikki. Jos itseäsi ei huvita saada siihen parantavaa lääkettä, miksi kieltää sitä muilta?

Vastaukset näihinkin kysymyksiisi löytyvät näistä blogikirjoituksistani. Kysymys ei ole Lutherista vaan Raamatusta. Eikä se häviä mihinkään. Mitä enemmän sitä on yritetty tukahduttaa, kieltää, tuhota, vääristellä, sitä kirkkaammin ja näkyvämmin se on taas tullut esiin.

Käyttäjän bisi59 kuva
Dennis Holm Vastaus kommenttiin #21

Hyvä Petteri,

Minä olen täysin synnitön ihminen. :D

-Synti on teistinen (taikauskoinen) käsite.
-Minun maailmassani ei ole jumalia (aikuisten mielikuvituskavereita).
-raamattu on minulle tarukirja vailla minkäänlaista todistusvoimaa/käskyvaltaa.
-Syntinen voi vain olla teisti (taikauskoinen), joka uskottelee itselleen olevan syntinen.

Minä olen jumalaton ihminen, eli olen täysin synnitön. MoT. :D

Ja kaikille, jotka haluavat päästä synneristään, riittää kunhan luopuu mielikuvituskaveristaan. Se on erittäin yksinkertaista. :D

-Rauhaa ja Rakkautta, ja jumalatonta iloittelua :D

Käyttäjän JarmoHalttu kuva
Jarmo Halttu Vastaus kommenttiin #31

Dennis on todellakin oikeassa. Syntiä voi tehdä vain jos uskoon mielikuvitus olentojen ja satukirjojen määrittämään syntiin.

Käyttäjän petterihiienkoski kuva
Petteri Hiienkoski Vastaus kommenttiin #32

#32. Hah hah hah...Luuletkos etteivät ihmiset olisi yrittäneet kieltää syntiä ja Jumalaa? Siitähän tuossa Sodoman tapauksessakin on kysymys. Mutta kuinka kävikään? Ja sama toistuu edelleen...

Mutta mitäs teet, kun omatunto muistuttaa olemmassaolostoon? - Sitä yritetään sitten vaietaa ja tukahduttaa pakenemalla pahaaoloa milloin mihinkin, päihteisiin, terapioihin, meditaatioon ja muihin mielenmuokkausharjoitteisiin, omaksumalla uusia uskomusjärjestelmiä jne. jne. jne.

Mitä muuta esim. muslimiterroristit tekevät kuin yrittävät tyynnyttää omaatuntoaan joka todistaa heidän joutuvat helvettiin elleivät lunasta paratiisipaikkaansa marttyyrina?

Synnin kieltämisen seuraukset ovat tuhoisia, koska eihän se paha siitä mihinkään tietenkään häviä vaikka sen kieltäisi olevan paha. Sillä on taipumuksena vain lisääntyä ja levitä. Kaikkein ateistisimmat valtiot, joissa on yritetty paaduttaa omatunto vaientamalla puhe synnistä, pahuus on todella päässyt valloilleen ja monien ihmisten elämä on käynyt suorastaan helvetilliseksi.

Käyttäjän HeinonenJussi kuva
Heinonen Jussi Vastaus kommenttiin #19

Poistin 2 kommenttiani, kun niistä ei kukaan tykännyt. Syntiasioista on vaikea kirjoittaa, mutta Raamatusta kannattaa lukea niistä asioista. Sodoman synnit ovat tärkeää lueattavaa, kuten koko Raamattu kokonaisuudessaan. Martti Luther oli sivistynyt mies, eikä voida sanoa, että hän oli vain ns. "aikansa lapsi". Sodoman synnit ovat olleet kautta ihmiskunnan historian olemassa. Sodoman ja Gomorran Jumala tuhosi, mutta edelleen näitä syntejä vaan esiintyy.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Onko synneille olemassa asteikkoa mistä saa katsoa synnin vaikuttavuuden taivaaseen pääsemiseksi?

Jos nyt sanotaan kaikkien olevan syntisiä,niin millä perusteella poimitaan vain joitakin syntisiä kivitettäväksi?

Käyttäjän petterihiienkoski kuva
Petteri Hiienkoski

#24. Luepa, Vellu hyvä, vielä tuo blogikirjoitukseni huolella. Eiköhän siitä löydy vastaus kysymyksiisi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset