Petteri Hiienkoski Elävänä vastavirtaan

Kristinusko ja islam II: Kaikki tiet vievät Roomaan?

  • Paavi Johannes Paavali II suutelee Koraania Vatikaanissa 22.5.1999. Oikealla Sheikh Abdel-Hemim Irakin muslimidelegaatiosta.
    Paavi Johannes Paavali II suutelee Koraania Vatikaanissa 22.5.1999. Oikealla Sheikh Abdel-Hemim Irakin muslimidelegaatiosta.
  • Paavi Benedictus XVI rukoilee moskeijassa muslimien kanssa kohti Mekkaa 30.11.2006. Paavi vahvistaa muslimien uskoa islamiin.
    Paavi Benedictus XVI rukoilee moskeijassa muslimien kanssa kohti Mekkaa 30.11.2006. Paavi vahvistaa muslimien uskoa islamiin.
  • La Presse uutisoi näkyvästi kun paavi Francis yhtyy rukoukseen suurmufti Rahmi Yaranim kanssa Sultan Ahmetin moskeijassa.
    La Presse uutisoi näkyvästi kun paavi Francis yhtyy rukoukseen suurmufti Rahmi Yaranim kanssa Sultan Ahmetin moskeijassa.

Varsinainen sylttytehdas kristinuskon ja islamin erojen hämärtämisessä taitaa lopulta löytyä sieltä minne kaikki teiden väitetään vievän – Roomasta.

”Katolisen katekismuksen” (1997) mukaan Jumalan pelastussuunnitelma käsittää – yllätys, yllätys – muslimit. Ja kaikista Luojan olemassaolon tunnustavista vieläpä ”ennen kaikki” heidät.

Pelastussuunnitelma käsittää nekin, jotka tunnustavat Luojan, niiden joukossa ennen kaikkea muslimit, jotka tunnustavat pitävänsä kiinni Abrahamin uskosta ja yhdessä meidän kanssamme palvovat yhtä ainoata, laupiasta Jumalaa, joka on tuomitseva ihmiset viimeisenä päivänä. (Kohta 841.)

Paavikirkko käänsi kelkkansa suhteessa islamiin vuonna 1965: entisestä vastustajasta päätettiin tehdä liittolainen. Vatikaani II kirkolliskokouksessa päädyttiin siihen, että muslimit pitävät kiinni Aabrahamin uskosta ja palvovat yhtä ainoaa Jumalaa (Nostra aetate, n. 3).

Paavi Johannes Paavali II (1920–2005) – jonka hänen kirkkonsa myöhemmin julisti pyhimyksekseen – julisti todellista uskonveljeyttä Nigerian islamilaisille uskonoppineille helmikuussa 1982.

Palvomme Jumalaa ja tunnustamme täydellistä alistumista (total submission) hänelle. Sen takia me todellisessa merkityksessä (in a true sense) kutsumme toisiamme veljiksi ja sisariksi uskossa yhteen Jumalaan.

Islam tarkoittaa suomeksi alistumista. Elokuussa 1985 paavi vakuutti Marokon Casablancassa nuorille muslimeille uskovansa heidän kanssaan samaan Jumalaan.

Uskomme samaan Jumalaan, yhteen Jumalaan, elävään Jumalaan, Jumalaan joka loi maailman ja saattaa luotunsa täydellisyyteensä.

Toukokuussa 1999 paavi toisti, että muslimit, kuten juutalaiset ja kristityt, näkevät Abrahamin hahmossa mallin ehdottomasta alistumisesta Jumalan määräyksille (unconditional submission to the decrees of God).

Paavin käsitys on hedelmää lakiuskonnosta ja niin sanotusta uskontorelativismista. Lakiuskonto on uskonpuhdistajien puolustaman armonuskonnon (vrt. sola gratia) vastakohta. Paavin julistama täydellisen ja ehdottoman Jumalalle alistumisen vaatimus, joka kuuluu myös islamiin, tiivistää lakiuskonnon luonteen.

Uskontorelativismissa uskonnot asetetaan ikään kuin samalle viivalle ja kielletään se, että millään niistä olisi erityisasemaa totuuden suhteen. Kun erilaiset käsitykset Abrahamista asetetaan samalle viivalle ja harmonisoidaan keskenään, luovutaan myös Raamatusta kristillisen uskon perustana. Raamatusta luopumisesta uskonpuhdistajat arvostelivat paavikirkko jo 500 vuotta sitten (vrt. sola scriptura).

Helsingin yliopiston dogmatiikan professori Miikka Ruokanen ei Kotimaa-lehden (9.2.2008) haastattelussa tunnustautunut Lutherin (1483–1546) tavoin Raamattuun vaan hymisteli mieluummin paavin käsityksille.

Me kumarramme kyllä muslimien kanssa samaa Jumalaa, taivaan ja maan Luojaa, jonka kohtaamme kerran aikojen päättyessä, vakuutti Ruokanen Kotimaa-lehdessä.

Professori kertoi yhtyvänsä ”henkilökohtaisesti aika pitkälle” roomalaiskatolisen kirkon opetukseen, jonka mukaisesti "kristityt ja muslimit kumartavat kyllä samaa Jumalaa, mutta muslimeilla ei ole samaa pelastustietä kuin kristityillä". Professori tunnetaan tiedekunnassa myös lempinimellä ”Kaikki-Ruokanen”.

Kun tilanne on tämä, ei kai ole ihme, että jostain aina pullahtaa ”teologian desantti”, joka tavoittelee mediahuomiota ja kyseenalaista ihmissuosiota Raamatusta poikkeavilla käsityksillä, joille sattuu olemaan ”poliittista tilausta”.

Ja kaikelle mikä myötäilee islamia, on nyt poliittinen tilaus, kuten valitettavan hyvin tiedämme. Muslimien määrän arvioidaan kasvavan eikä heitä kannata vihastuttaa. Eihän?

Petteri Hiienkoski

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Rooma ei o tyhmä, tunnustaa useimmat tieteen löydöksetkin, toisin kuin...

Konservatiivinen moralisti sietää tosi huonosti epävarmuutta. Se on ikään kuin kaikilta pois jos asiat eivät ole juuri niin kuin hän haluaa. Hänellä on järkähtämätön maailmanvarmuus, johon muut eivät saa, tai osaa puuttua, oikein. Kaikki eri tavalla ajattelevat ovat jollakin merkillisellä tavalla väärässä, ja palvovat ehkä kaiken lisäksi ihan vääriä jumalia, jos edes palvovat mitään.

Paitsi konservatiivinen moralisti, hän ei ole koskaan väärässä, km tietää totuudellisen totuuden, ja osaa tulkita sitä takuuvarmasti oikein, joskus jostain vanhoista Qumranin kääröistä, tai vaikka kaffenporoista jos sille päälle sattuu.

Kaikki yhtä jumalaansa palvovat ovat ateisteja kaikkia muita jumalia kohtaan. Jumalia on keksitty tähän päivään mennessä ainakin jo 5000 kpl. Melkein yhtä monta kuin Lidlissä on tuotteita. Kaikkia ei voi ottaa, ne ei mahdu autoon, saatika päähän. Pitäskin varmaan ollakin vaan ISOMPI pää ;D

Petteri Hiienkoski

#1. Hah hah hah...Roomalla on lukunsa jota voi lukea kuin avointa kirjaa. Jos osaa lukea. =) Epävarmuuden tai moraalin kanssa ongelmia...? Ei ole mitään hävettävää myöntää olevansa väärässä. Kuuluu oppimiseen. Ja aina voi oppia lisää. =) Maailmassa ei muuten taida olla kuin kaksi uskontoa... ;)

Toimituksen poiminnat