Kristinusko ja islam VI: Koraanin Allah ei ole sama kuin Raamatun Jumala

Jumalan kolmiykseys kuuluu asioihin, joita Muhammed (570–632) ei tunne. Ainakaan Koraanissa sitä ei esitetä niin kuin Raamattu opettaa.

Kristityt uskovat Raamatun mukaisesti, että on vain yksi Jumala, joka on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Tätä Muhammedin Khadija-vaimon kristitty serkku Waraqa ei ilmeisesti osannut hänelle selittää. Vai olisiko itse enkeli Gabriel, jonka Muhammed uskoi ilmestyksissä kohdanneensa, antanut asiasta väärää tietoa?

Koraanissa on ainakin Mekan ajalta – jolloin Muhammed vielä suhtautui myönteisesti kristittyihin – lukuisia suuria, joissa Allah-jumala näyttää kutsuvan itseään monikossa "Me". Joidenkin mielestä se saattaa viitata Jumalan kolmiykseyteen (triunity). Toinen vaihtoehto on se, että "Me"-monikko viittaa monijumalaisuuteen (polyteismi), jota pakanoiden kerrotaan Mekassa harjoittaneen.

  • Totisesti Me olemme kuudessa päivässä luonut taivaat ja maan ja mitä on niiden välillä, eikä väsymys vähääkään vaivannut meitä. (50: 38.)
  • Totisesti, Me olemme luonut ihmisen valajan savesta, mustasta, haisevasta liejusta. (15: 26.)
  • Muistettakoon sitä naista (Mariaa), joka suojeli viattomuuttaan, ja Me puhalsimme häneen henkeämme ja teimme hänet ja hänen poikansa ihmemerkiksi kansoille. (21: 91.)

Medinan ajan suurissa – jotka ovat myöhempää perua ja sen takia tärkeämpiä – Jumalan kolmiykseys selvästi kielletään.

  • Te, joille on annettu Pyhä kirja, älkää menkö liiallisuuksiin uskonnossanne älkääkä sanoko Jumalasta muuta kuin totta. Messias, Jeesus, Marian poika, on ainoastaan Jumalan profeetta ja Hänen Marialle lähettämänsä Sana sekä Hänestä (hänen päällensä) tullut Henki; uskokaa siis Jumalaan ja Hänen lähettiläisiinsä älkääkä sanoko: »Kolminaisuus!» Ei, lopettakaa (Kolminaisuudesta puhuminen) omaksi hyödyksenne! Jumala on yksi ainoa Jumala. Luoksepääsemätön on Hänen majesteettiutensa, jotta Hänellä soveltuisi olemaan poika. Hänelle kuuluu kaikki taivaassa ja maan päällä; Jumala yksin riittää Suojelijaksi. (4:171.)
  • Totisesti ne ovat harhauskossa, jotka sanovat: »Jumala on kolmas kolmesta.» Eihän ole muuta jumalaa kuin ainoa Jumala, ja elleivät he lakkaa niin sanomasta, lankeaa tuskallinen kuritus niiden ylitse heidän keskuudessaan, jotka ovat väärässä uskossa. (5:73.)

Koraanin kirjoittaja erehtyy luulemaan yhdeksi kolminaisuuden persoonista Jeesuksen äitiä, neitsyt Mariaa.

  • Ja kun Jumala sanoo: »Oi Jeesus, Marian poika! Oletko sanonut ihmisille: »Ottakaa minut ja minun äitini kahdeksi jumalaksenne Jumalan ohella», hän (Jeesus) vastaa: »Ylistys olkoon Sinulle, en voinut sanoa sellaista, johon minulla ei ollut oikeutta; jos olisin niin sanonut, Sinä olisit varmasti sen tietänyt; Sinä tiedät, mitä on minun mielessäni, mutta minä en tiedä, mitkä ovat Sinun aivoituksesi: totisesti olet Sinä suuri näkymättömien asioiden tuntija. (5:116.)

Uskonpuhdistuksen juhlavuosi palauttaa mieleen kristinuskon perusasiat, joita uskonpuhdistajat 500 vuotta sitten puolustivat aikansa kirkollista valtaeliittiä vastaan. Yksi perusasioista on sola scriptura -periaate. Sen mukaan kristillistä uskoa eivät määrittele paavit, piispat, pipit eivätkä papit, vaan yksin Jumala sanassaan Raamatussa. Jumalan kolminaisuus eli kolmiykseys ilmenee tutussa lähetyskäskyssä, jota vielä kansakoulussa taidettiin opetella ulkoa:

  • Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. (Matt. 28:19-20.)

Kirkon tunnustukset – Apostolisessa uskontunnustuksesta alkaen – rakentuvat kolmiykseyden varaan. Athanasioksen uskontunnustus ilmaisee ihmisjärjelle käsittämättömän kolmiykseyden salaisuuden seuraavasti:

  • Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala.

Siitä, ettei Koraani tunne eikä tunnusta Jumalan kolminaisuutta vaan esittää, että kristityt olisivat harhaantuneet monijumalaisuuteen, seuraa se, ettei Allah voi sama kuin Raamatun Jumala. Kolmiykseyden kieltämisestä seuraa johdonmukaisesti myös kristinuskon pääsanomaan liittyvän Jumalan Pojan kieltäminen. Muslimien Allah ei ole Isä eikä hänellä ole Poikaa. Koraanin mukaan Jeesus on pelkkä profeetta eli vain ihminen.

  • Jumala ei konsanaan ole hankkinut itselleen poikaa, eikä ole muuta jumalaa kuin Hän. Olisihan muutoin jokainen jumala vienyt mukaansa sen, mitä oli luonut, ja muutamat heistä olisivat alistaneet toisia valtaansa. Kunnia olkoon Jumalalle! Hän on yläpuolella kaiken, mitä he kuvittelevat. (23: 91.)
  • Ne ovat todella epäuskoisia, jotka sanovat: »Katso, Jumala on Messias, Marian poika.» Sano heille: »Kuka sitten voi mitään Jumalaa vastaan, jos Hän tahtoo hukuttaa vaikkapa Messiaan, Marian pojan, ja hänen äitinsä ja ylipäänsä jok'ainoan maan päällä. Jumalan on herruus taivaassa ja maassa ja niiden välisessä avaruudessa. Hän luo mitä tahtoo, ja Jumala on kaikkivoipa. (5:17.)
  • Totisesti ne ovat harhauskossa, jotka sanovat: »Jumala on Messias, Marian poika»; mutta Messias sanoi: »Oi, Israelin lapset! Palvelkaa Jumalaa, – minun Herraani ja teidän Herraanne.» Totisesti, kuka ikinä rinnastaa (muita) Jumalaan, häneltä Jumala kieltää pääsyn autuuden puutarhaan, ja Hänen asuinsijansa on tuli; siellä ei ole auttajia väärintekijöille. (5:72.)
  • Messias, Marian poika, on vain Jumalan lähettiläs; lähettiläät ennen häntä elivät vain aikansa; ja hänen äitinsä oli todellinen nainen; hehän sitäpaitsi molemmat söivät maallista ravintoa. Katso (Muhammed), miten Me teemme heille selviksi sanomamme, ja huomaa, miten he kääntyvät pois (totuudesta). (5:75.)
  • …kristityt sanovat: »Messias on Jumalan poika». Tätä he hokevat suullaan. He jäljittelevät niitä, jotka ennen olivat uskottomia. Jumalan ynseys heitä rasittakoon! Kuinka ovatkaan he etääntyneet! Paitsi Jumalaa ovat he ottaneet herroikseen kirjanoppineensa ja munkkinsa, samaten Messiaan, Marian pojan, vaikka heidän tuli palvella vain yhtä ainoata Jumalaa. Ei ole muuta Jumalaa kuin Hän. Ylistettäköön Häntä ja olkoon Hän kaukana siitä, minkä he asettavat hänen rinnalleen! (9:30–31.)

Kristillinen usko keskittyy Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan persoonaan ja työhön langennen ihmiskunnan lunastamiseksi ja sovittamiseksi Isän Jumalan kanssa.

  • Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.” (Joh. 14:6.)
  • Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa. (Matt. 10:32-33.)
  • Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt. (Joh. 5:23:)
  • Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne. (Joh. 8:24.)
  • Jeesus sanoi hänelle: ”…Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän… Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.” (Joh. 14:9, 11.)
  • Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa. Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa. Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää. (1. Joh. 5:10-11)

Koraanissa väitetään, että Jeesus ei olisi todellisesti kuollut ristillä, vaan vain näennäisesti (doketismi). Kiistäessään hänen jumaluutensa sekä ristinkuoleman ja ylösnousemuksen, Koraani vahvistaa sen, ettei islam tunne armollista Jumala. Hänet voi näet tuntea vain Raamatun Jeesuksen kautta ja hänessä.

  • …[he] sanoivat: »Me olemme totisesti surmanneet Messiaan, Jeesuksen, Marian pojan, Jumalan lähettilään – mutta he eivät olleet surmanneet eivätkä ristiinnaulinneet häntä, vaan siltä vain näytti heistä, ja ne, jotka siitä kiistelevät, ovat itsekin epätietoisia: heillä ei ollut varmaa tietoa, vaan he kehittelivät ainoastaan olettamuksia. Todellisuudessa he eivät ole surmanneet häntä (lopullisesti) (4:157.)

Jeesuksen ristinkuolema ja ylösnousemus ovat kristillisen uskon ja sovitusopin ytimessä. Kristuksen apostolit ja yli 500 muuta kristittyä olivat ylösnousemuksen silminnäkijätodistajia. Asiasta ei alkuihmetyksen jälkeen ollut epätietoisuutta. Kristityillä oli Jeesuksen ristinkuolemasta ja ylösnousemuksesta ehdottoman varma tieto, joka on kirjattu myös Uuteen Testamenttiin. Asia oli niin varma, että he olivat valmiit antamaan henkensäkin lunnaiksi sen edestä.

  • Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, ja että hän näyttäytyi Keefaalle [Pietarille], sitten niille kahdelletoista [apostolille]. Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois. (1. Kor. 15:3-6.)
  • …joka [Jeesus] on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden. (Room. 4:25.)

Koska islam Koraanin mukaan kieltää sekä Jumalan kolmiykseyden että Jeesuksen jumaluuden, on selvää, ettei muslimien Allah ei se Jumala, johon kristityt uskovat. Raamattu ei jätä epäselväksi sitäkään, mitä ovat sellaiset opettajat, jotka levittävät samaa oppia kuin Muhammed Koraanissaan.

  • Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä. (1. Joh. 2:22-23.)
  • Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa. (1. Joh. 4:2-3.)

Petteri Hiienkoski

petterihiienkoski
Helsinki

Elokuva- ja tv-ilmaisun ja käsikirjoittamisen vastuuopettaja. VTM, TaK. Lastentarhanopettajavaimon aviomies ja neljän koululaisen isä. Toiminut aiemmin muun muassa vapaana toimittajana ja Ulkopoliittisen instituutin tutkijana. *Sydän taivaassa, jalat tukevasti maassa.*
Käsitykseni edustavat vain itseäni ellei joku muu välttämättä katso olevansa jostain samaa mieltä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu