Petteri Hiienkoski Elävänä vastavirtaan

Kristinusko ja islam VIII: Koraanin Jeesus ja maailman Vapahtaja

  • Jeesuksen nimi arabiaksi. (Kuva: بلال الدويك / Wikipedia.)
    Jeesuksen nimi arabiaksi. (Kuva: بلال الدويك / Wikipedia.)
  • Islamilainen kuva Marian (Maryam) ilmestyksestä (annuntiatio). (Kuva: Wikipedia.)
    Islamilainen kuva Marian (Maryam) ilmestyksestä (annuntiatio). (Kuva: Wikipedia.)
  • Neitsyt Maria pitää kiinni palmupuusta synnyttäessään Koraanin mukaan (19:23s). (Kuva Turkista 1500-luvulta / Wikipedia.)
    Neitsyt Maria pitää kiinni palmupuusta synnyttäessään Koraanin mukaan (19:23s). (Kuva Turkista 1500-luvulta / Wikipedia.)
  • Jeesus-lapsen kunnioittamista (Persian Islamic Court Style adapted by the Mughal Rulers of India, noin 1630).
    Jeesus-lapsen kunnioittamista (Persian Islamic Court Style adapted by the Mughal Rulers of India, noin 1630).
  • Neitsyt Maria (Maryam) ja Jeesus-lapsi (Isa) vanhassa persialaisessa miniatryyrissa. (Kuva: Wikipedia.)
    Neitsyt Maria (Maryam) ja Jeesus-lapsi (Isa) vanhassa persialaisessa miniatryyrissa. (Kuva: Wikipedia.)
  • Maria (Maryam) sylissään Jeesus-lapsi (Isa) lähellä palmupuuta jonka luona hän synnytti Koraanin mukaan, XXC. (Kuva: Wikipedia.)
    Maria (Maryam) sylissään Jeesus-lapsi (Isa) lähellä palmupuuta jonka luona hän synnytti Koraanin mukaan, XXC. (Kuva: Wikipedia.)
  • Koraanin Jeesus teki ihmeitä.
    Koraanin Jeesus teki ihmeitä.
  • Jeesus (Isa) ja kuollut koira hadithin mukaan. (Kuva: Nizami Ganjav, “Khamsa”, Shiraz, iranilainen kalenteri, 868 AD.)
    Jeesus (Isa) ja kuollut koira hadithin mukaan. (Kuva: Nizami Ganjav, “Khamsa”, Shiraz, iranilainen kalenteri, 868 AD.)
  • Jeesus islamissa, taliblala dhulkadari.
    Jeesus islamissa, taliblala dhulkadari.
  • Jeesus (Isa) jakamassa taivaallista ruokaa opetuslapsilleen Koraanin (5:111-115) mukaan (vrt. Joh. 6.). (Kuva: Wikipedia.)
    Jeesus (Isa) jakamassa taivaallista ruokaa opetuslapsilleen Koraanin (5:111-115) mukaan (vrt. Joh. 6.). (Kuva: Wikipedia.)
  • Kaksi enkeliä kantaa Jeesuksen Damaskuksen moskeijan minareetista. (Zubdet ut Tevarih, 1583, Topkapi Palace Istanbul.)
    Kaksi enkeliä kantaa Jeesuksen Damaskuksen moskeijan minareetista. (Zubdet ut Tevarih, 1583, Topkapi Palace Istanbul.)
  • Jeesuksen taivaaseen astuminen Seyyid Loqman Ashurin miniatyyrissa 1500-luvulla. (Kuva: Zubdat-al Tawarikh, Museum Istanbul.)
    Jeesuksen taivaaseen astuminen Seyyid Loqman Ashurin miniatyyrissa 1500-luvulla. (Kuva: Zubdat-al Tawarikh, Museum Istanbul.)
  • Jeesus ja viimeinen tuomio. (Kuva Mohammad Modabber, 1800-l, Reza Abbasi Museum Collection Iran, H.Seyf, Coffee-House Painting.)
    Jeesus ja viimeinen tuomio. (Kuva Mohammad Modabber, 1800-l, Reza Abbasi Museum Collection Iran, H.Seyf, Coffee-House Painting.)
  • Ristiinnaulitseminen ja sadanpäämiehen kääntymys, Mark. 15:39. (Kuva: Lucas Cranach vanh, 1538.)
    Ristiinnaulitseminen ja sadanpäämiehen kääntymys, Mark. 15:39. (Kuva: Lucas Cranach vanh, 1538.)

Valtamediassa levitetyn harhakäsityksen oikaisemiseksi olen osoittanut, että Koraanin Allah ei ole sama kuin Raamatun Jumala. Islamissa näet kielletään Jumalan (Allah) kolminaisuus (4:171; 5:73) eli kolmiykseys (triunity). Sitä erehdytään Koraanissa luulemaan monijumalaisuudeksi (polyteismi). Pyhän Hengen sijasta siihen vielä erehdytään tunkemaan neitsyt Maria eli Jeesuksen äiti (5:116).

Koraanin antama kuva kristillisestä uskosta ja Raamatun Jumalasta on yksinkertaisesti väärä. Tämän pitäisi haastaa muslimeja selvittämään mitä Raamattu opettaa. Raamatun opetus taas ei välttämättä ole nykypäivänä täysin selvä edes länsimaiselle yliopistoprofessorille.

Jumalan kolmiykseyden kieltämiseen liittyy sekin, että Koraanissa kielletään Jeesuksen jumaluus (4:171; 5:17, 72, 75; 9:30–31; 23:91). Tästä seuraa johdonmukaisesti se, ettei islamissa voi olla Jumalaa, joka olisi armollinen sanan varsinaisessa merkityksessä. Se, mitä Koraanissa Jeesuksesta kerrotaan, sisältää kuitenkin paljon sellaista, mikä on peräisin Raamatusta.

Allahin nimien korostaminen 

Allahilla kerrotaan hadithien eli perimätiedon mukaan olevan 99 eri nimeä. Yksimielisyyttä ei kuitenkaan ole siitä mitä nimet ovat. Niistä kunkin uskotaan korostavan jotain ominaisuutta. Nimien merkityksen korostaminen saattaa olla vastapaino islamin pelkistetylle monoteismille.

Ei liene sattuma, että yleisimmät Koraanissa käytetyt Allahin nimet Ar-Raḥmān ja Ar-Raḥīm viittaavat armeliaisuuteen ja laupeuteen. Kieltäessään Jeesuksen jumaluuden ja siten tämän sovitustyön, Koraani näet kieltää Jumalan armon, joka perustuu juuri Kristuksen ansaitsemaan syntien anteeksiantamukseen (1. Joh. 2:2).

Muslimille ei jää juuri muuta mahdollisuutta kuin kutsua Allahia esimerkiksi nimellä Al-Ghaffar, joka tarkoittaa anteeksiantajaa. Hän voi myös uskotella, että tämä ikään kuin katsoisi syntejä läpi sormien.

Se, että muslimi uskoo olevansa "suorassa yhteydessä" Allahiin ilman Kristusta (Joh. 14:6), osoittaa, ettei Allah ole pyhä Jumala vaan jotain muuta. Jumalan pyhyydestä näet Raamatun mukaan johtuu se, että ilman välittäjää hän on syntiselle ihmiselle kuin "kuluttavainen tuli" (Hepr. 12:29; vrt. 5. Moos. 4:24) ja "joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä" (1. Tim 6:16).

Asia ei tästä muutu vaikka Koraanin suurain alussa toistetaan sanontaa Allahin, Armeliaan Armahtajan nimeen. Pyhyydessä on kysymys muuttumattomasta olemuksesta. Jumalan pyhyys on jotain mitä lankeemuksen pimentämä ihmisjärki ei tahdo ymmärtää (1. Kor. 2:11 ).

Ainoa tie Jumalan yhteyteen

Koraani on Raamatun linjoilla liittäessään Jumalan yhteyteen pääsemisen hänen Poikaansa.

Raamatussa Jeesus vahvistaa olevansa Poikana ainoa tie muuten luoksepääsemättömän majesteettisen Jumalan yhteyteen.

  • ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.” (Joh. 14:6.)

Näyttää siis ilmeiseltä, ettei Koraanin Jeesus ole sama, joka – niin kuin Nikean uskontunnustus raamatunmukaisesti toteaa – meidän ihmisten tähden ja meidän autuutemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja tuli ihmiseksi, meidän edestämme myös ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista Kirjoitusten mukaan, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kunniassa tuleva takaisin tuomitsemaan elävät ja kuolleet.

Tunnustus hyväksyttiin kirkolliskokouksessa Nikeassa vuonna 325 jKr. Sillä torjuttiin areiolaisuus. Tämä raamatunvastainen käsitys lähti kuitenkin myöhemmin taas leviämään. Se loi pohjaa islamin leviämiselle 600-luvulla.

Jeesuksen syntyminen neitsyt Mariasta ja ihmeteot

Koraanin Jeesus muistuttaa kuitenkin raamatullista esikuvaansa siinä, että hänkin sikisi ja syntyi Pyhän Hengen ihmeen kautta neitsyt Mariasta (3:47; 21:91).

Jeesuksen kerrotaan myös tehneen ihmeitä ja tunnustekoja (3:49; 5:110). Osa kerrotuista asioista tosin on peräisin gnostilaisista niin sanotuista apokryfikirjoituksista, jotka eivät ole apostolista alkuperää.

  • …Hän [Jeesus] on sanova heille: »Olen tullut luoksenne tuoden tunnusmerkkejä Herraltanne. Katso, minä muovailen savesta teille linnun muotoisen ja puhallan siihen, ja siitä tulee Jumalan sallimuksesta elävä lintu; minä olen Jumalan tahdosta parantava sokeana syntyneen ja pitaalisen ja olen herättävä kuolleet eloon. Ja minä sanon teille, mitä te tulette syömään ja mitä panemaan tallelle taloissanne. Tässä on totisesti tunnusmerkki teille, jos olette uskovaisia. (3:49.)
  • Kun Jumala sanoo: »Oi, Jeesus, Marian poika! Muistatko Minun suosiotani sinua ja äitiäsi kohtaan, kun minä vahvistin (sinua) pyhällä ilmestyksellä; (niin että sinä puhuit) ihmisille sekä kehdossa että vanhempana; kun Minä opetin sinulle Kirjoitukset ja viisauden, joka on Toorassa ja evankeliumissa ja kun sinä (muovailit) savea linnun näköiseksi - minun luvallani, ja sinä puhalsit hengen siihen ja minä sallin sen tulla linnuksi; ja kun sinä paransit sokeita ja spitaalisia minun luvallani, ja kun minä hillitsin Israelin lapset sinun tullessasi heidän luokseen selvin todistein, jolloin epäuskoiset heidän joukossaan sanoivat: »Eihän tämä ole muuta kuin ilmeistä noituutta.» (Pöydän suura 5:110 ilmoitettu Medinassa Hedzran viidennen ja kymmenennen vuoden välillä.)

Muhammed sen sijaan ei tehnyt yhtään ihmettä (29:50). Koraanin Jeesus oli kuitenkin "ainoastaan profeetta" (4:171; 5:75; 43:59). Islam-tutkimuksen professori Jaakko Hämeen-Anttilan mukaan Koraanissa hän "ei ole Jumalan edessä sen erityisempi kuin Aadamkaan, jonka Jumala loi sanallaan tomusta".

  • Katso, Jeesus on Jumalan edessä samankaltainen kuin Aadam; Hän loi hänet (Aadamin) maan tomusta, sitten Hän sanoi hänelle: »Ole!» ja hän oli (elävä sielu). (3:59.)

Ennen lankeemustaan Aadam oli Jumalan edessä sikäli samankaltainen kuin Jeesus, että molemmat olivat synnittömiä. Koraanissa Jeesusta kutsutaan muista profeetoista – myös Muhammedista (40:55; 47:1948:2) – poiketen synnittömäksi (ghulaaman-zakiyyan).

  • Hän vastasi: »Minä olen vain Herrasi lähettiläs ja tuon sinulle viattoman pojan.» (Marian suura 19:19 kuuluu Mekassa ilmoitettujen suurain varhaiseen ryhmään.)
  • Poika [Jeesus] vastasi: »...Hän antaa minulle siunauksensa missä tahansa olenkin...(Hän on luonut minut) hyväksi äitiäni kohtaan, eikä Hän ole tehnyt minua kapinalliseksi, onnettomaksi...» (19:30-32.)
  • …»ja olen antanut hänelle nimen Maria ja minä asetan hänet ja hänen jälkeläisensä Sinun suojelukseesi, varjele heitä kirotulta Saatanalta». (3:36.)

Jeesuksen synnittömyys todetaan Koraaniakin selvemmin Raamatussa (1. Joh. 3:5; 1. Piet. 3:18). Muista profeetoista poiketen Jeesusta kutsutaan Koraanissa myös Jumalan Sanaksi ja Messiaaksi (Al-Masih) (3:45; 4:171).

  • Ja katso, enkelit sanoivat: »Maria, Jumala ilmoittaa sinulle hyvän sanoman, että hänen Sanansa tulee sinulle. Hänen nimensä on oleva Messias, Jeesus, Marian poika, hän on kuuluisa tässä ja tulevassa elämässä…» (3:45.)
  • Messias, Jeesus, Marian poika, on ainoastaan Jumalan profeetta ja Hänen Marialle lähettämänsä Sana sekä Hänestä (hänen päällensä) tullut Henki. (4:171.)

Hämeen-Anttilan mukaan "Sana" viittaisi tässä Jeesuksen syntymään Jumalan Sanan voimasta. Raamatussa Jeesuksen kuitenkin ilmoitetaan olevan Jumalan persoonallinen Sana, joka on Jumala.

  • Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. (Joh. 1:1–3.)

Messias tarkoittaa luvattua Jumalan Pyhässä Hengessä "voideltua" eli Kristusta – ainakin Raamatussa (vrt. Hepr. 1:9; Ps. 45:8).

  • Hän [Andreas] tapasi ensin veljensä Simonin ja sanoi hänelle: ”Me olemme löytäneet Messiaan“, se on käännettynä: Kristus. (Joh. 1:41.)
  • Nainen [samarialainen] sanoi hänelle: ”Minä tiedän, että Messias on tuleva, hän, jota sanotaan Kristukseksi; kun hän tulee, ilmoittaa hän meille kaikki.“ Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen se, minä, joka puhun sinun kanssasi.“ (Joh. 4:25–26.)
  • Simon Pietari vastasi ja sanoi: “Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika.” (Matt. 16:16.)

Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus

Koraanin Jeesus näyttää kuitenkin häipyneen ennen H-hetkeä ristillä ja jättäneen sovitushomman hoitamatta. Sellaisesta "Jeesuksesta" ei ole apua syntiä, kuolemaa ja perkelettä vastaan. Hämeen-Anttila toteaa, että Koraanissa "hänen ristinkuolemansa ja sen myötä lunastustehtävänsä kiistetään jyrkästi".

  • …[he] sanoivat: »Me olemme totisesti surmanneet Messiaan, Jeesuksen, Marian pojan, Jumalan lähettilään - mutta he eivät olleet surmanneet eivätkä ristiinnaulinneet häntä, vaan siltä vain näytti heistä, ja ne, jotka siitä kiistelevät, ovat itsekin epätietoisia: heillä ei ollut varmaa tietoa, vaan he kehittelivät ainoastaan olettamuksia. Todellisuudessa he eivät ole surmanneet häntä (lopullisesti), vaan Jumala on ottanut hänet luokseen, sillä Jumala on mahtava ja viisas. (4:157–158.)

Hämeen-Anttilan mukaan Koraani "kiistää jyrkästi, että juutalaiset olisivat surmanneet ja ristiinnaulinneet Jeesuksen". Vaikka Jeesus Raamatun mukaan surmattiin ja ristiinnaulittiin juutalaisten vaatimuksesta (Ap.t. 2:36), tuomiovalta asiassa oli roomalaisilla, jotka myös panivat kuolemantuomion täytäntöön.

  • Niin Pilatus [roomalainen käskynhaltija] sanoi heille: ”Ottakaa te hänet ja tuomitkaa hänet lakinne mukaan.“ Juutalaiset sanoivat hänelle: ”Meidän ei ole lupa ketään tappaa“; että Jeesuksen sana kävisi toteen, jonka hän oli sanonut, antaen tietää, minkälaisella kuolemalla hän oli kuoleva. (Joh. 18:31–32.)

Se Jeesus – jonka Koraanissa kerrotaan olevan yksi niistä, jotka korotetaan Jumalan läheisyyteen (3:45) – sanoo Koraanissa myös jotain mikä viittaa hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa eli kuolleista herättämiseen.

  • »Hän [Jumala] antaa minulle siunauksensa missä tahansa olenkin, ja Hän on määrännyt minun tehtäväkseni rukoilemisen ja almut niin kauan kuin elän...Rauha ylläni sinä päivänä, jolloin synnyin, sinä päivänä, jolloin kuolen sekä sinä päivänä, jolloin minut herätetään kuolleista.» (19:31, 33.)
  • En minä [Jeesus] sanonut heille muuta, kuin minkä Sinä minulle uskoit: »Palvelkaa Jumalaa, minun Herraani ja teidän - Herraanne!» ja minä pidin vaarin heistä niin kauan, kuin minä olin heidän keskuudessaan, mutta kun Sinä annoit minun kuolla, Sinusta tuli heidän kaitsijansa, ja Sinä olet kaiken tapahtuvan todistaja. (5:117.)

Jos Marian suurassa mainittu kuolleista herättäminen (19:33) viittaisi yleiseen ylösnousemuksen päivään aikojen lopulla, sopisi se huonosti siihen, mitä Pöydän suurassa todetaan Jeesuksen maanpäällisestä vaelluksesta ja kuolemasta (5:117). Jeesuksen kuolleista herättämiseen sen sijaan sopii hyvin se, ettei häntä Koraanin mukaan surmattu lopullisesti, koskapa Jumalan kerrotaan korottaneen hänet.

  • Todellisuudessa he eivät ole surmanneet häntä (lopullisesti), vaan Jumala on ottanut hänet luokseen, sillä Jumala on mahtava ja viisas. (4:158.)

Jeesuksen korotukseen ei kuulu ainoastaan kuolleistanousemus, vaan myös korotus Jumalan luo, joka Koraanissakin todetaan (vrt. Matt. 28:18; Fil. 2:9).

  • Ja Jumala sanoi: »Jeesus, katso, Minä otan sinut, sitten olen ylentävä sinut luokseni ja vapauttava sinut niistä, jotka ovat uskottomia, sekä asettava ne, jotka sinua seuraavat, uskottomien yläpuolelle aina Ylösnousemuksen päivään saakka...» (3:55.)

Raamattu ilmoittaa Koraaniakin selvemmin Jeesuksen korottamisesta.

  • hän [Jumala, kirkkauden Isä] vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa, ylemmäksi kaikkia valtoja, voimia ja mahteja, ylemmäksi kaikkia herruuksia, jotka mainitaan tässä ja tulevassakin maailmassa. (Ef. 1:20-21.)

Raamatun mukaan roomalainen upseeri, joka näki mitä Golgatalla tapahtui, todisti, että ihminen, joka ristillä kuoli, oli todella Jumalan Poika, Jeesus Kristus. 

  • Mutta kun sadanpäämies, joka seisoi häntä vastapäätä, näki hänen näin antavan henkensä, sanoi hän: ”Totisesti tämä ihminen oli Jumalan Poika.“ (Mark. 15:39.)

Kuolemantuomiosta on mainintoja myös Uuden Testamentin ulkopuolisissa ei-kristillisissä historiallisissa lähteissä.

Raamatun Jeesus ei kuollut vain kristittyjen vaan kaikkien ihmisten – myös muslimien – sijasta sovittaakseen heidän syntinsä. Vanhassa Testamentissa luvattu Messias täytti jokikisen edestä Jumalan lain viimeistä piirtoa myöten (Matt. 5:17; Joh. 19:30) ja oli tämän tahdolle kuuliainen hamaan ristinkuolemaan asti (Fil. 2:8).

  • ...hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. (Jes. 53:5.)
  • joka [Jeesus] on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden. (Room. 4:25.)
  • Ja hän [Jeesus] on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien. (1. Joh. 2:2.)
  • ...tämä [Jeesus] on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle. (Hepr. 10:12.)

Koraanissa tunnustetaan, että muiden syntien kantaminen on todellinen rangaistus uskottomille (29:13), vaikka suoraan ei myönnetä, että Jeesus otti muiden synnit kantaakseen. Koraani näyttisi torjuvan sijaissovituksen (satisfactio vicaria) mahdollisuuden (6:164; 17:15; 53:38-41). Kielto saattaa koskea vain tavallisia syntisiä eikä synnitöntä jumalihmistä. Toisaalta Koraanissa tunnustetaan se, että välittäjän valtuus on ainoastaan hänellä, joka todistaa totuudesta (43:86). Tämä sopii Raamatun Jeesukseen.

  • Jeesus vastasi:”...Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minun ääneni.“ (Joh. 18:37.)
  • Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus, joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä. (1. Tim. 2:5-6.)
  • Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi. (2. Kor. 5:21.)

Jeesuksen tulemus ja viimeinen tuomio

Hämeen-Anttila muistuttaa, ettei islam ollut Muhammadin kuoltua (632 jKr.) vielä kehittynyt sellaiseksi millaisena se Koraanista ja perimätiedoista (hadithit) sittemmin tunnetaan. Hänen mukaansa 600-luvun loppupuolella islam omaksui runsaasti kristillistä ainesta ja myös ajatuksen Jeesuksen toisesta tulemisesta (kreik. parusia).

Näyttää siltä, että varhaiset muslimit omaksuivat [kristityltä] valtaväestöltä ajatuksen Jeesuksen toisesta tulemisesta. Varhaisimmat ns. hadithit (profeetta Muhammadin lausumina pidetyt perimätiedot, jotka todellisuudessa ajoittuvat vasta hänen kuolemansa jälkeisiin aikoihin, 600- ja 700-luvuille) esittävät Jeesuksen apokalyptisena messiaana, joka johtaa muslimien taistelua pahan voimia ja Antikristusta vastaan. (Hämeen-Anttila 2009.)

Koraanissa ei kerrota Antikristuksesta eikä lopunajallisesta taistelusta. Kirjassa on kuitenkin viittauksia siihen, että Jeesus tulee takaisin viimeisenä päivänä. Hän ei voi enää tulla profeettana, koska Koraanin mukaan Muhammed oli heistä viimeinen (33:40). Ylösnousemuksen päivänä hän tuleekin tuomarina.

  • Hän [Jeesus] on totisesti merkki [tulevasta] hetkestä [ylösnousemuksesta]; älkää siis epäilkö sitä [ylösnousemuksen hetkeä], vaan seuratkaa minua... (Koreuden suura 43:61 kuuluu Mekassa ilmoitettujen suurain keskiryhmään.)
  • Eikä Pyhän kirjan omaavien joukossa ole ketään, jolla ei olisi oikeata uskoa häneen ennen kuolemaansa, (muuten) Ylösnousemuksen päivänä hän [Jeesus] on todistava heitä vastaan. (4:159.)

Raamatussa Jeesuksen tulemus tuomiolle esitetään Koraania selvemmin. Häntä odottaville uskovilleen Kristus tulee pelastukseksi.

  • Jeesus huusi ja sanoi: “Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen [Isään], joka on minut lähettänyt...Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä...” (Joh. 12:44, 48.)
  • Ja hän [Isä] on antanut hänelle [Pojalle] vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika. Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen. (Joh. 5:27-29.)
  • Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio, samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat. (Hepr. 9:27–28.)
  • Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta. (2. Tim. 4:1.)

Se valta, mikä Raamatussa on uskottu Jeesukselle, kuuluu Koraanissa Jumalalle.

  • Näin tapahtuu, koska Jumala on Totuus ja koska Hän saa kaiken kuolleen eloon ja koska Hänellä on mahti kaiken yli, ja koska tuomion hetki on epäilemättä tuleva, sillä Jumala on herättävä ne, jotka on kätketty hautoihin. (Pyhiinvaelluksen suura 22:6-7 ilmoitettu Mekassa.)

Hämeen-Anttilan mukaan myöhemmin, ilmeisesti 690-luvulla, islam otti uudelleen etäisyyttä kristinuskoon. Eron korostamiseksi kehitettiin Jeesuksen mallin mukainen toinen messias-hahmo.

Viimeisten aikojen tapahtumissa Jeesus syrjäytettiin ja hänen mallinsa mukaan kehitettiin toinen hahmo, Mahdi, jonka sanottiin olevan profeetta Muhammadin sukua. Jeesuksesta tehtiin Mahdin avustaja, ja hänen epäkristillisyyttään korostettiin. (Hämeen-Anttila 2009.)

Mahdia ei kuitenkaan mainita Koraanissa eikä siitä sen takia ole islamissa yksimielisyyttä. Koraani on lopunajoista muutenkin niukkasanainen. Haditheissa viimeisistä tapahtumista on kerrottu sitäkin kirjavammin. Sunni- ja shiia-muslimien käsitykset poikkeavatkin huomattavasti toisistaan. Tulkintaeroja riittää myös ainakin sunnien keskuudessa.

Koraanin Jeesuksella on monia yhtymäkohtia Raamatun Jeesuksen kanssa. Kristillisen uskon kannalta olennaisimmissa asioissa, jotka koskevat hänen jumalinhimillistä persoonaansa ja sovitustyötään, Koraani kuitenkin harhautuu Raamatun ilmoituksesta.

Petteri Hiienkoski

 

Lähteitä ja lisätietoja

John Gilchrist: "Kristus islamissa ja kristinuskossa". (CHRIST IN ISLAM AND CHRISTIANITY). Islamopas.net.

Jaakko Hämeen-Anttila: "Koraanin Jeesus on kunnioitettu profeetta mutta vain ihminen". Teologia.fi Julkaistu: 16.03.2009.

"Islam kristinuskon valossa". (ALLAH IN THE LIGHT OF THE CHRISTIAN FAITH). Islamopas.net.

"Is Mahdi mentioned in the narrations?" Questions on Islam 10-06-2008 11:00:00.

Kirkkoraamattu. Vuoden 1933/1938 kirkolliskokouksen käyttöön ottama suomennos.

Koraani suomeksi. Kustantaja Z. I. Ahsen Böre. Hämeen Kirjapaino Oy Tampere 1942.

William Miller: "Islamin kohtaaminen" (ISLAMIN SYNTY; MUSLIMIN USKO JA VELVOLLISUUDET; ISLAMIN JA KRISTINUSKON EROJA). Islamopas.net.

Nikealainen uskontunnustus. Luterilainen.com.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Teologinen oppipohja ei minulle ole mitenkään merkityksellinen vaan kristinuskon kohdalla sen ydin eli Jeesuksen opetukset ja esimerkki. Muulla ei väliä. En jaksa uskoa, että edes hänelle aikanaan olivat määritykset oleellisia. Mutta nämä ovat kaikki uskonvaraisia asioita. Kaikille.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Minä olen kokenut, että muslimien puhe Jeesuksesta heidän tunnustamanaan profeettana on lähinnä valehtelua. Mikä profeetta se sellainen on, jonka opetuksia ei opetella? Varsin ratkaiseva opetus on käsky rakastaa vihollisiaan.

Raamattuahan muslimit eivät lue siksi, että islamissa opetetaan sen olevan juutalaisten tekemä väärennös.

Käyttäjän VinHirvel kuva
Väinö Hirvelä

Juuri näin mutta hetkinen eikös se mene niin että muslimit aika vähän lukevat koraania vaan luottavat lähinnä uskonnollisten pomojen sanomaan mitä koraani oikeasti sanoo sen sijaan että ottaisivat selvää. h

Petteri Hiienkoski

#2. Mainitsemasi havainnot ovat oleellisia vaikka julkisuudessa niistä vähemmän puhutaan!

Valtamediassa annataan harhaanjohtavasti ymmärtää, että Koraanissa kunnioitettaisiin juutalaisia ja kristittyjä, koska pidetään heitä "Kirjan kansoina" tai jopa pidettäisiin Raamattua Jumalan ilmoituksena kuten Koraania. Todellisuudessa Raamattu dissataan ja korvataan Koraanilla, jossa tosin kerrotaan saman nimisistä henkilöistä ja tapahtumista mutta varsin eri tavalla.

Se kuva minkä Koraani antaa, poikkeaa oleellisesti Raamatusta myös moraaliopetuksen osalta. Koraani ei hylkää Raamatun Jeesusta ainoastaan maailman Vapahtajana vaan myös moraaliopettajana.

Käyttäjän marttiissakainen kuva
Martti Issakainen

Islam syntyi juutalaisuuden( Mooseksen uskon ) ja reilut 600v Jeesuksen syntymän jälkeen. Epäonnistunut yritys.Rakkauden kaksoiskäskyn sijaan vihan kaksoiskäsky.Kristinusko perustuu armoon ja anteeksiantimiseen rakkauden pohjalta. Islam vihaan ja armottomuuteen.
Kannattaa myös huomata, että koraani tunnustaa Jeesuksen profeetaksi ,mutta sen mukaan Muhammed on suurin ( kuinkas muuten?). Raamattu ei sensijaan tunne
Muhammedia lainkaan.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Suurinpiirtein noin. Muhammed ei vain ehtinyt syntyä ajoissa ehtiäkseen mainituksi ensimmäisten vuosisatojen Raamatuissa. Ei sitten lisätty myöhempiinkään painoksiin liennytysmielessä ja tulevan vihanpidon vähentämiseksi. Toki olisi vastavuoroisesti voinut antaa hänelle jonkin paikallisen heimopäällikön ja viisaan miehen roolin.

Petteri Hiienkoski

#4. UT:n kirjoitusten apostolinen alkuperä on nähdäkseni varsin hyvin dokumentoitu. Eikä sinne ihan noin vain ole apostolien jälkeen voinut mitään lisäillä. =)

Apostoli Johannes on erityisesti 1. kirjeessään huomioinut Muhammedin tai ainakin hänen kaltaistensa käsityksen Jeesuksesta... Aika helposti tunnistettavissa. Mielestäni.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

"Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia rinnallani".Jumalan esikoinen on luonut kaiken mitä on taivaissa ja maanpäällä, mös Lusiferin, joka myös oli "Pyhä henki", taivaasta karkoitukseensaa saakka.
Perusti vastavoimaksi Islamin,mutta Koraaniin ei ole sopimnut Vuorisaarna,Allah ei ollut tätä ilmoittanut suurimmalle profeetalleen, vai jättikö kirjuri merkitsemättä Koraaniin ?

Petteri Hiienkoski

#9. Luterus on todennut jotenkin siihen suuntaan, että minne Jumala rakentaa kirkkonsa, sinne viereen perkele eli Lusifer rakentaa kappelinsa. Sillä perkele on aina ollut Jumalan apinoitsija, joka kaikessa tahtoo matkia Jumalaa ja vieläpä tehdä kaikki paremmin kuin Jumala... Mutta hedelmistään puu tunnetaan.

Petteri Hiienkoski

#3. Näyttää siltä, että suuri osa Koraania on "kopioitu" Raamatusta satoja vuosia myöhemmin - mutta vääristyneessä muodossa. "Rikkinäinen puhelin". Myös UT:n apostolisten kirjoitusten jälkeen tehtailtuja apokryfisiä kirjoituksia on käytetty.

Koraanin kirjoittaja vakuuttaa monessa kohdassa, että Jeesus ei sitten ole Jumalan Poika tai Jumala, vaan "ainoastaan profeetta", kuten Muhammedkin.

Mutta kun verrataan mitä pelkästään Koraanissa kerrotaan Jeesuksesta, huomataan, että hän poikkeaa Muhammedista hyvin suuresti. Ainoastaan Jeesus syntyi ihmeen kautta neitseestä ja oli synnitön ja tulee vieläpä takaisin viimeisen päivän ylösnousemuksessa.

Muhammed ei myöskään tehnyt yhtään ihmettä. Se tarkoittaa myös sitä, että Koraania EI ole ihmeillä ja tunnusteoilla vahvistettu, kuten Raamatun profeettojen ja apostolien opetus (vrt. esim. Mark. 16:20).

Raamatussa ei Muhammedia mainita nimeltä, mutta se ei jätä epäselväksi sitä, mitä ovat sellaiset profeetat, jotka levittävät samaa oppia kuin Muhammed Koraanissa.

"Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä." (1. Joh. 2:22-23.)
"Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa." (1. Joh. 4:2-3.)

Apostoli Johanneksella lienee ollut mielessään ensisijaisesti Kerintus, kun hän epistolaa Pyhän Hengen johtamana kirjoitti. Kerintusta seurasi myöhemmin Areios, joka kuitenkaan vielä mennyt niin pitkälle kuin Muhammed.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Lähi-Idän alueella on tuhansia vuosia sitten vallinnut oma Kalevalansa, joka selittäää maailman synnyn ja Jumalan roolin erilaisissa asioissa. Se on ollut priaatteessa yhtenäinen koko alueella, mutta tietysti silloisen informaation hitaan leviämisen vuoksi tiettyjä eroja on esiintynyt kertojasta ja tarkemmasta paikasta riippuen.

Koraani ja Raamattu perustuvat samalle perimätiedolle, joka on kirjoitettu hiukan eri tavoin ja eri tyylillä.

Esimerkiksi ihmiskunnan synty kuvataan Koraanissa siten, että maailma luotiin kuudessa päivässä. Jumala loi Aadamin ja hänen vaimonsa Eevan savesta ja yhdestä sielusta. Kaikkeus puolestaan rakentuu helvetistä ja seitsemästä taivaasta.

Niin Mooseksen usko (=juutalaisuus), kristinusko kuin islamkin ovat saman monoteistisen alku-uskonnon haaroja, joissa kussakin on lukuisia omia lahkojaan, joiden käsitykset uskonnon merkityksestä elämässä poikkeaa huomattavasti toisistaan. Sunnimuslimien ja shiialaisten välinen kuilu on suurempi kuin katolisten ja protestanttien kristittyjen välinen.

Petteri Hiienkoski

#5. Koraani poikkeaa aika lailla Raamatusta. Jo pelkästään niitä vertaamalla pitäisi huomata ero.

Esim. Raamatun tapahtumien kuvaukset ovat kerronnaltaan ja henkilöhamoiltaan rikkaita, tarkkoja ja yksityiskohtaisia verratuna siihen mitä Koraanissa esitetään. Ero on mielestäni kuin yöllä ja päivällä. Moraaliopetuksessa näiden välinen ero vain syvenee.

Voi hyvinkin olla, että Kalevalan luomiskertomus olisi suullisen perimätiedon kautta kulkeutunut israelilaisilta tänne Pohjolan perukoille. Vuosisadat ovat vääristäneet sen sitten aika erilaiseksi.

Kalevalassa en näe sellaista moraaliopetusta kuin Koraanissa. Se voi johtua siitä, että Kalevala on kirjattu ylös verraten myöhään ja vuosisatainen kristinopetus on siihen vaikuttanut.

Mielestäni Koraani ei karkeudessaan ulotu edes Kalevalan tasolle sen enempää kerronnaltaan kuin runoudeltaan. Kalevala taas poikkeaa Raamatusta ja Koraanista merkittävästi sikäli, että Kalevala edustaa selvästikin kansanrunoutta ja kalevalaisen kansan vaiheita kuvaavaa kertomaperinnettä.

Raamattuun tosin sisältyy myös israelilaista kansanrunoutta ja kansan vaiheita kuvaavaa kertomaperinnettä, mutta sitäkin sävyttää uskonnollinen ja hengellinen ulottuvuus. Tällaista ei Kalevalassa ole.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

"Valtamediassa levitetyn harhakäsityksen oikaisemiseksi olen osoittanut, että Koraanin Allah ei ole sama kuin Raamatun Jumala. Islamissa näet kielletään Jumalan (Allah) kolminaisuus (4:171; 5:73) eli kolmiykseys (triunity)."

Tuohon on pakko tarttua, koska esimerkiksi varhaiskristillisessä areiolaisuudessa sanotaan seuraavaa:

"Areiolaisten mukaan Kristus eli kolminaisuuden toinen persoona Poika ei ollut samaa olemusta kuin Isä.[3] He myös kielsivät Kristuksen iankaikkisuuden eli sen, että tämä olisi "Isästä iankaikkisuudessa syntynyt”, ja katsoivat tämän olevan Jumalan ensimmäinen luomus.[2] Täten areiolaiset käytännössä kielsivät Jeesuksen jumaluuden."

Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Areiolaisuus

Kristitty kolminaisuuden oppi ja islamilainen teologia ovat kaksi eri näkökulmaa. Kristityn opin keskeinen tavoite oli pyrkiä määrittelemään ns. oikea oppi, että kaikki sen ulkopuolella olevat kristityt suuntaukset voitaisiin määritellä harhaopeiksi ja kitkeä pois. Tämä tuli olemaan areiolaisuudenkin kohtalo.

Petteri Hiienkoski

#6. Kiitos kommentista!

Olen huomannut että kristilliseen nykyteologiaan on levinnyt taipumus myötäillä paitsi islamia myös areioloaisuutta, jonka johdannainen islam on. Tämä johtuu epäilemättä siitä, että on etäännytty Raamatusta.

"Islamin opilliset juuret ovat areiolaisuudessa" (5.6.2017)
(http://petterihiienkoski.puheenvuoro.uusisuomi.fi/...)

Kristillinen kirkko torjui Jumalan kolmiykseyden ja Jeesuksen jumaluuden kieltäjät jo varhain sen takia, että heidän opetuksensa oli ristiriidassa Raamatun ilmoituksen kanssa. Nikealais-konstantinopolin uskontunnustus on syntyi sen seurauksena.

Kirkko perustuu Raamattuun eli Jumalan sanaan, jota ilman sitä ei ole olemassa. Tarkkaan ottaen kirkko tai kukaan muukaan ei näin ollen voi MÄÄRITELLÄ oikeaa oppia, vaan ainoastaan TUNNUSTAA sitä mikä jo on Raamatussa ilmoitettu.

Raamatun opin, ts. oikean opin tunnustamisen sen sijaan näkisin Raamatun evankeliumin synnyttämänä uskon hedelmänä. Kristikuntaa velvoittaa lähetyskäsky opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus käski apostolien pitää, Matt. 28:20. Motiivi on rakkaus, joka ei iloitse vääryydestä vaan yhdessä totuuden kanssa, 1. Kor. 13:6.

Paitsi että Jeesuksen jumaluus on Raamatussa ilmoitettu, sillä on myös merkitystä iankaikkisuuden kannalta, kuten Raamattu osoittaa. Ainoastaan jumalinhimillinen persoona saattoi toimia välittäjänä Jumalan ja ihmisen välillä ja suorittaa hyvityksen synneistä.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Raamatun ja Koraanin välisen eron voi tiivistää hyvin lyhyeen:

1) Raamattu sisältää Jumalan pelastusevankeliumin maailmalle Jeesuksessa Kristuksessa.

2) Koraani sisältää Jumalan vastavoiman, Saatanan, antikristillisen eksytyksen maailmalle.

- - - - - - -

Kaikkein tärkein asia on kuitenkin tämä: Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat.

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään,
joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." Joh. 3:16.

"Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus" 1.Tim. 2:3-5.

Käyttäjän elehtiaho kuva
Eira Lehtiaho

Allah on lyhenne sanasta Al-Ilah, joka on sanan Ilah määräinen muoto.
Ilah tarkoittaa jumalaa yleisesti.
Allah ei ole erisnimi, ja sillä voidaan viitata myös muihin jumaliin.
Al-Ilah oli arabialaisten qurashi-heimon pääjumala ,tämän uskontoon riitit
liittyvät Kuun palvontaan.
Huuto:"Allah u Akbar " -Jumala on suuri esiintyi kuun juhlariiteissä,
Huuto merkitsi että Allah oli suurempi kuin muut mekkalaiset jumalat.
Al-Ilahlla oli myös lapsia, Al.Lat-merkitsee jumalatar , Al-Uzza -voimakas
Manut -kohtalo.
Koraani mainitsee nämä, suura 53 , 19-20:"Oletteko sitten ajatelleet Al-Latia ,
ja Al-Uzzaa ja Manutia , kolmatta ja viimeistä, kuuluvatko pojat teille.
Mikä nurja jako."

Kuun sirppi on islamin tunnus, heillä on kuun kiertoon perustuva kalenteri joka on lyhyempi kuin meidän auringon kiertoon perustuva,
Tämä asia onkin mielenkiintoinen, sillä Antikristuksesta sanotaan Raamatussa että hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ,kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi .-Antikristus voi tulla islamileisesta maailmasta hyvinkin.
Antikristus ei ole blogin aihe, joten se siitä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset