*

Petteri Hiienkoski Elävänä vastavirtaan

Kaikki blogit puheenaiheesta Uskonpuhdistus

Totuus ei pala tulessakaan

Arvi Lind Linnassa Ylelle: ”Luottakaa kotimaiseen mediaan!” (IL 6.12.2017) - haluaisin, mutta se on usein kovin vaikeaa.

Saara Juntusen Infosota julkaistiin jo 2015, mutta vaikuttaa siltä, että se on jäänyt liian monelta journalistilta lukematta:

Lakatkaa piinaamasta maallista yhteiskuntaa

On todella valitettavaa, että jälleen kerran tasa-arvoisesta avioliittolaista, joka 1.3.2017 lähtien mahdollisti samaa sukupuolta olevien parien siviiliavioliitot, levitetään tahallisesti virheellistä tietoa. Lakimuutoksen ei voi millään muotoa katsoa olevan syyllinen kirkon sisäiseen kipuiluun avioliiton merkityksestä.

Uudistuneen avioliittolain 16 § toteaa seuraavaa:

Islamin opilliset juuret ovat areiolaisuudessa

Poliittisen suvaitsevaisuusideologian omaksuneet modernit teologit korostavat usein väärällä tavalla niin sanotun uskontodialogin tärkeyttä. Siihen liittyy se, että Raamatun vastaisesti vähätellään uskontojen välisiä eroja, vaietaan niistä tai jopa kielletään ne. Äärimmäisenä seurauksena on harhakäsitys, jonka mukaan kaikissa uskonnoissa palveltaisiin samaa Jumalaa.

Uskonpuhdistaja islamin varjossa

Islam oli 500 vuotta sitten Euroopan porteilla. Osmanien eli ottomaanien valtakunnan sulttaani Suleiman Suuri (1494–1566) turkkilaisarmeijoineen piiritti Wieniä.

Martti Lutherin (1483–1546) mukaan turkkilaisten hallitusta pidettiin jopa "oivallisimpana". Omat vallanpitäjät eivät saaneet yhtä hyvää arvosanaa ainakaan häneltä.

Luther kirjoitti saksalaisaatelistolle kristillisen säädyn parantamisesta vuonna 1520 tavalla, joka sopii valitettavan hyvin myös meidän aikamme hengelliseen ja maalliseen hallitukseen:

Varoitus eläinrääkkäyksestä

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 500 vuotta luterilaisen uskonpuhdistuksen alkamisesta. Kirkollisesti reformaatiosta on jäljellä enää vain rippeet. Maailmanhistoriallisesti sillä oli kuitenkin käänteentekevä vaikutus koko länsimaiselle kulttuurille ja yhteiskunnalle erityisesti Pohjois-Euroopassa. 

Martti löysi Pietarin

Näin yksinkertaisesti voidaan kuvata sitä löytöä, kun Martti Luther löysi elävän seurakunnan. Pietari oli se kallio, jolle Kristus rakensi seurakuntansa, jota tuonelan portitkaan ei voita. Mutta miksi Kristus antoi Pietarille tälläisen valtavan tunnustuksen. Pietari oli tätä ennen tunnustanut Kristuksen  elävän Jumalan Pojaksi. Niin ,tätä ei liha ,vaan Henki sen ilmoitti.

Reformaatiota vietetään ensi vuonna. 500- vuotta on kulunut siitä tapahtumasta,kun Martti Luther löi 95- teesiä kirkon seinälle. 

Turvallisuusuhka: seurakunnat käännyttävät turvapaikanhakijoita vääräuskoisiksi?

Lapin Kansa 21.10.16: "Muslimeista kristityiksi kääntyneiden turvapaikanakijoiden määrä lasketaan jo sadoissa...Seurakunnissa annetaan monille turvapaikanhakijoille opetusta, jota voi kutsua aikuisrippikouluksi...Osa pakolaisista saattaa kuvitella, että kristitty saa turvapaikan muslimia helpommin...jos kristityksi kääntyminen merkitsee esimerkiksi hengenuhkaa tai vankilaa turvapaikanhakijan kotimaassa, siitä voi tullakin joillekin turvapaikkaperuste."

Usko pois!

”Mitä on totuus?” uteli eräs Pontius Pilatus tunnetun tarun mukaan pari tuhatta vuotta sitten. Vanhat buddhalaiset olisivat maaherraa ohjeistaneet: ”Älä etsi totuutta, lopeta vain mielipiteiden vaaliminen”.

Mielipiteet taitavatkin olla totuuden tiellä ja esteinä. Niitä on helpompi rakastaa kuin totuutta. Kiva on rakastaa myös uskoaan, uskontoaan ja oikeaa oppiaan. Uskon uskooni, henkilökohtaiseen vakuuttuneisuuteeni.

Mutta uskokin on mielipide, ideologinen oirehyytymä.

Kansalaisaloite: Pyhän sodan jakeet pois koraanista Suomessa ja EU:ssa

On aika tehdä jotain merkitsevää huolestuttavasti lisääntyneen islamofobian ja Suomessakin yksittäistapauksittain vainoharhaisuutta lähestyvän muukalaiskammon vähentämiseksi ja kansanryhmien välisen luottamuksen vahvistamiseksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä